Stoppen met inhuur externe leerkrachten
In het artikel “Basisscholen Amsterdam stoppen met externe inhuur leerkrachten” van de Volkskrant van vandaag wordt besproken dat basisscholen in Amsterdam hebben besloten om alleen nog leerkrachten in vaste dienst aan te nemen en de inzet van externe leerkrachten, zoals uitzendkrachten en zzp’ers, af te bouwen. Dit besluit is genomen met het doel de onderwijskwaliteit te verbeteren en zorgt voor een meer verbonden en verantwoordelijk team van leerkrachten.
Investeren in eigen leerkrachten
Wij als Werkend2040 vinden deze ontwikkeling een belangrijke stap in het verbeteren van de onderwijskwaliteit en het creëren van een stabiele leeromgeving voor kinderen. We zijn het eens met de stelling dat een vertrouwd gezicht in de klas essentieel is voor de ontwikkeling van leerlingen. Zoals BBO-bestuurder Arie van Loon aangeeft: “Elke euro die we besparen op externe inhuur, kunnen we steken in de ontwikkeling van ons eigen personeel.” Dit benadrukt het belang van investeren in de eigen leerkrachten en het creëren van een sterke teamdynamiek.
Uitdagingen en implementatie
Echter, we hebben ook enkele vraagtekens bij de haalbaarheid van deze maatregel. Het is belangrijk om te erkennen dat in sommige wijken het lerarentekort aanzienlijk is, en het volledig afschaffen van externe leerkrachten kan leiden tot een tekort aan beschikbare leerkrachten. De scholen moeten ervoor zorgen dat er voldoende gekwalificeerde leerkrachten zijn om aan de vraag te voldoen. Het behouden van een flexibele schil voor tijdelijke situaties, zoals genoemd in het artikel, is een verstandige aanpak om deze uitdaging aan te pakken.
Daarnaast is het cruciaal om te kijken naar de implementatie van deze maatregel. Hoe gaan de scholen ervoor zorgen dat de overstap naar vaste teams soepel verloopt? Het is van belang dat er voldoende ondersteuning en training is voor leerkrachten om hen te helpen zich aan te passen aan deze nieuwe structuur. Investeren in leiderschap en teamontwikkeling kan hierbij een sleutelrol spelen. Organisaties zoals FProfs bieden waardevolle inzichten en oplossingen op het gebied van leiderschap die scholen kunnen helpen bij deze transitie.
Samenvattend zijn we als Werkend2040 positief over de intentie achter het besluit van de Amsterdamse basisscholen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door te investeren in vaste leerkrachten. We erkennen echter ook de uitdagingen die dit met zich meebrengt, vooral in gebieden met een lerarentekort. Het is essentieel dat scholen een evenwicht vinden tussen stabiliteit en flexibiliteit om de best mogelijke leeromgeving voor kinderen te waarborgen.
Wat zijn jouw gedachten over deze aanpak? Denk je dat het afschaffen van externe leerkrachten de juiste stap is, of zie je ook risico’s?
bron: Basisscholen Amsterdam stoppen met externe inhuur leerkrachten